Thursday, September 30, 2010

..Rumah..

Quarters UNITEN dan apartment student

Tadi lalu kat Tasik Cempaka Bangi and tgk banyak gila rumah besar lagi lawa kat tepi2 jalan. Kebanyakkan rumah kat situ 3 tingkat dan berkaca. Cantik..tapi jenuh nak buat langsir nanti.

Dari kecik, aku duduk quartes polis. Masa abah berpangkat Kopral, kita org duduk berek polis dua tingkat tapi bukan la atas bawah rumah yg sama. Kita org dok tingkat atas rumah No 792 Block E (asal aku google 'berek polis' kuar gambar CT lak yg byk? hehehe). Ada 2 bilik, 1 ruang tamu, 1 dapur, 1 tandas dan 1 bilik air. Tandas ngn bilik terletak dekat luar dapur. So malam kalau siaapa yg penakut, mmg kena berteman la wpun sebenarnya tandas tu masih consider kat dalam rumah cuma nampak keluar terus dan ada balcony. Bila abah naik Sarjan, kita org pindah ke rumah bawah. Semi D. Alhamdulillah..rumah agak besar dgn 3 bilik tidur, 1 ruang tamu, 1 ruang makan, 1 dapur, 1 tandas, 1 bilik dan 1 ruang kecik kat dlm rumah. Sangat selesa.Lepas tu di tukar kan Alor Setar dan duduk rumah teres setingkat. Sempet seh. Tapi sebab aku jauh kat KL..tak terasa la sangat.

Bila aku mula bekerja, aku cakap, aku dah tak mau duduk quarters lagi. Ye la..dari kecik dah dok quarters. Lps study, aku kerja dekat Klang dan duduk apartment 2 bilik kat Bukit Kuda, Klang. Sewa berdua so sangat2 la selesa. Sebelum pindah ke bukit Kuda tu, aku tumpang sepupu kat Vista Angkasa. 1 rumah 15 orang..1 bilik 5 orang. Hahahaha..tapi aku duduk dlm sebulan je lah. Kojol kalau dok lama-lama.

Bila berpindah ke UNITEN ni, aku menyewa dgn lecturer dan kemudian berpindah duduk dgn kawan lain tapi still apartment yg sama. Bila dah kawin, aku duduk lagi kat apartment yg sama..kat sini org panggil Murni dengan sewa RM700 sebulan. Separuh gaji aku macam aku pulang balik pada UNITEN masa tu. Dah la umah tu kecik. Tak sampai 3 tahun, aku pindah ke Puchong. Rumah yang di beli oleh abe. Rumah teres 2 tingkat dengan keluasan tanah 18x70, ada 3 bilik tdo, 1 bilik org gaji. Agak kecik tapi OK la..at least rumah sendiri kan? Kalau renovate, wpun dah tak boleh lebarkan, tapi OK kot.

Now ni..aku ada kat QUARTERS balik. Hahaha..amik. Tak nak sangat dok quarters, tapi ini jugak yg aku pilih. Senang, selesa dan yang penting, lagi besar dari rumah aku kat Puchong. Quarters UNITEN ni mmg sangat2 selesa..tapi sampai bila nak dok sini? Aku nak duduk rumah :

1) Penthouse - ni berangan je lah. Aku tak berapa berkenan rumah atas tanah. Masa kat Puchong, mcm dok dlm penjara je. Semua kena kunci. Adeh..letih. So. aku impikan rumah besar di tempat tinggi dan ada ruang untuk santai. Pergghh! (Abang..jgn gerun eh, ni impian jek ;b) So Penthouse lah paling kena dgn tajuk Impian..hahahha..

2) Townhouse - aku bayangkan townhouse ni mcm rumah yg aku duduk dekat Amsterdam ari tu. Syioknya. Kat bawah ada dapur, ada bilik..lepas tu ada tangga naik ke atas. Ada ruang tamu dan bilik. Pastu deco ala2 moden kontemporari. Hullamak..leleh.

Tapi aku tahu..kedua2 rumah idaman aku adalah mahai..so..dapat Semi D pun Okek..tak pun apartment yg dua tingkat belah dalam. Amin.. ;)

pst : penin kupala..duplicate kunci..1 pun tak leh guna..hampeh je la kena p hantar balik.GrrrRrrr..

No comments: