Monday, September 6, 2010

..Hampir 5 tahun..

Hak tetap hak..kan? Alhamdulillah (saja kasi pic blur)

Alhamdulillah. Dah jumpa...huhuhu. Syukur sangat-sangat. Rasa nak leleh lak air mata. Terus amik henpon dan sms abang dan mak. 'Alhamdulillah..Za dah jumpa cepu emas Za...huaa..nak nangis lak rasa..'

Ngee..apa cer ni? Sebenarnya, aku baru terjumpa cepu barang kemas aku yang missing hampir 5 tahun. Camno leh miss place? Em..masa aku pantang Dania dulu, masa tu kat umah dan 1 malam..rumah mak hampir di masuki perompak sebab barang2 luar rumah byk beralih. Tapi alhamdulillah..rumah mak selamat dan rumah sebelah yg di masuki perompak tu. So bila dengar je jiran tu bercerita dgn perompak seramai 5 orang siap parang bagai dan nyaris2 nak kena rogol..aku jadi 'amat2' takut nak dok umah mak. Masa tu aku bwk cepu emas ni..so aku decide..sila sorokkan barang kemas itu..dan sorok punya sorok..sampai kesudah aku tak jumpa. Mak pun dah punggah bilik aku kat kampung..tak jumpa. Aku lak..wat bodoh je sbb aku tahu..barang2 kemas aku ada lagi..cuma tak tahu kat mana. Minggu lepas..mak call dan tanya lagi pasai barang kemas tu. Aku ckp..'insyaAllah, tak kemana..nanti Za cari lagi ek'..sampai la 1 malam..lps solat isyak..tiba-tiba hati aku terdetik. 'Barang tu ada dlm rumah ni..dlm almari..tapi almari mana?' so malam tadi..aku selongkar bakul baju dlm almari ..tak jumpa. Hati aku masih cakap..'cari lagi...ada dlm rumah ni..dlm almari'..huuhuhu. Petang semalam, masa aku g Tomei dan masa buat payment..SA tu cakap 'Kak..trade in lah gelang ni..style lama tu'..uhuhu. Aku cakap..'Tak boleh..ini gelang saya dapat suami bagi sebab mengandungkan dia nia (tunjuk Dania)' ..huhuu..sayang kan? Ada ke nak trade in pemberian mcm tu? InsyaAllah selagi tak terdesak..aku akan jaga harta benda aku baik2. Masa tu teringat barang2 kemas aku dlm cepu emas tu..terus niat 'Ya Allah..jika semua tu dari sumber yang halal..semoga aku jumpa kembali barang2 tu'.

Pagi tadi..masa siap2 nak p kerja..aku buka belakang cermin almari solek. Subhanallah. Depan mata je barangnya. Astarafirullah..Alhamdulillah..dan now..barang-barang tu ada balik pada aku. Serius sayu..huhuhu. Apa yang ada dlm tu? Tak banyak harta aku ni sebab dulu aku memang tak minat emas. Dalam tu ada 2 utas gelang tangan. 1 wasiat dari maktok aku sebelum dia meninggal. Aku the only one cucu dia yg dapat barang ni sbb dia kata 'Za dah jaga maktok baik2' (uhukk..sedihnya..huaa..kan dah leleh..semoga roh maktok sentiasa di limpahi rahmat) dan aku memang antara yang paling rapat dgn maktok. Gelang tu emas padu zaman dulu..kalau gadai..bayangkan bape aku leh dapat..InsyaAllah..aku tak kan gadai. Seutas lagi..gelang aku beli dari duit Emas kawin 9 tahun lepas. Ya Allah, bayangkan kalau betul-betul hilang..sedih gila. Ini ikatan aku dan abang. Trade in? Tak kot..dan seutas rantai yang aku pakai dari umur 5 tahun bersama-sama dgn loket ukir A love Z..hadiah ari jadi 4 tahun lepas. Lepas tu sepasang subang yang mmg aku tak boleh pakai. Tu jek.tak byk pun..tapi tu semua ada 'makna' tersendiri. Lagi sekali..syukur Alhamdulillah..berkat Ramadhan kali ni..

Ya Allah...berkati hidup ini.. amin.


2 comments:

mar!ahaf!z said...

kalau rezki tak ke mana :)
alhamdulillah kak.. jumpa balik, yg penting ada sentimental value brg2 tu kan..

maria nyer valuables kene rompak dkt rumah aritu.. i will never get back la kak :( hadiah dr mak, hubby.. thats all i had but were taken away.. sedih sgt tp kene redha ...

azzalyzaa said...

uhuk maria. sedih and takutnya dgr rompak2 ni..takpe..nnt Allah bg rezeki lain ..